Ron Peperkamp on Sun, 7 Oct 2001 16:08:31 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] nooit meer schieten

> Stel je de volgende situatie voor. Er is een gijzelingsactie. Er worden 5
> mensen gegeijzeld. Van de gijzelnemer is bekend dat hij ieder moment de
> trekker over kan halen, en er 5 onschuldige slachtoffers zullen vallen. Je
> bent een sluipschutter, en hebt de man in je vizier. Wat doe je?

Ah! Een leuke variant op aloude dienstplichtige wiens vriendin op het punt
staat verkracht te worden. Je hoeft geen afgestudeerd filosoof te zijn om te
begrijpen dat beide gevallen typische voorbeelden zijn van 'valse
inductie' - een veelvoorkomend retorisch stijlmiddel waarbij de opponent
voor een geïsoleerd - en derhalve onoplosbaar - dilemma wordt geplaatst.
Meer van dit soort grappen: http://datanation.com/fallacies/

De oplossing van het raadseltje zit natuurlijk in de introductie van een
context die recht doet aan zowel de situatie, als het probleem zoals deze
zich binnen de gegeven situatie voordoet.

Mijn antwoord voor de recruteringsofficier luidde overigens een stuk
simpeler: “Val dood, sukkel!” Beroepshalve kon hij het deel voor de komma
nog wel volgen, het woord erna ging duidelijk te ver...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl