Ron Peperkamp on Wed, 13 Feb 2002 00:50:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Globaliseringsmiddelpunt : de multinationalestaat

----- Original Message -----
From: "Leon Kuunders" <leon@netsecure.nl>

> Het belastingklimaat in Nederland voor buitenlandse investeerders is
bewust
> gunstig. Dit heeft geresulteerd in grote investeringen in ons land door
> grote multinationals. Mede hierdoor hebben we in Nederland het
> welvaartsniveau dat we hebben. Natuurlijk zitten er wel eens een paar
rotte
> appels in de mand. Dat is de prijs die we betalen voor de
> handelaarsmentaliteit die we hebben.

Dat 'grote investeringen' lijkt mij toch iets te eenvoudig gesteld. Wat ik
uit de reacties en de (overigens zeer interessante) atikelen & rapporten heb
begrepen, is dat het vooral gunstig is om hier een bedrijf te parkeren. Een
wijde invitatie voor de eerder genoemde brievenbusfirma's dus. Bij
'bevordering van het investeringsklimaat' denk ik toch in de eerste plaats
aan de beoogde effecten op bijvoorbeeld de werkgelegenheid,
technische/industriële innovatie en meer van dat soort moois. Van dit soort
zaken is bij brievenbusfirma's echter geheel geen sprake. Het zijn gewoon
domme melkkoetjes - wellicht goed voor de staatskas maar verder van geen
betekenis voor onze nationale economie.
En als de overheid deze firma's dan ook nog eens lokt met "a considerable
freedom in adopting a suitable system to calculate taxable profit", begin je
je toch een beetje af te vragen wat voor cliëntelle de overheid eigenlijk op
het oog heeft. (Nou ja, inmiddels is dat eigenlijk wel duidelijk)

Welkom in de rosse buurt van de wereldhandel...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl