Ronald van Raaij on Sun, 21 Apr 2002 03:10:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Extra! Mediaonderzoek

> EXTRA!    (www.extra-media.nl)
> -onafhankelijk blad voor onderzoek en analyse van de Nederlandse media
> Met belangstelling lazen wij afgelopen week de discussies op Nettime over
> het NIOD rapport en o.a. de rol van de media en de noodzaak tot
> het kritisch
> bekijken van de Nederlandse media.

Gelijk even wezen kijken.
Interessant idee, maar toch jammer dat e.e.a. minder uit de verf komt dan
zou kunnen.

De bijdragen zijn meer polemisch dan feitelijk, en dus schiet het weer niet
op met het beoordelen van de feitelijkheden. Een leuk voorbeeld is het
artikel over de Brent Spar uit nummer 2. Er wordt in dat artikel namelijk
volslagen voorbij gegaan aan het feit dat na afloop van de sloop, zelfs
Greenpeace heeft moeten toegeven, dat ze ietwat te hoog van de toren hadden
geblazen. Op basis van feiten die achteraf duidelijk werden bleek dat
afzinken minder millieuonvriendelijk was dan slopen!

Dat betekent dat we alsnog geen betrouwbare derde hebben die het even voor
je op een rijtje zet. Nu zal dat ook wel niet echt kunnen, omdat iedereen
die zich met nieuws bezighoudt toch ook een mening heeft, en het is erg
lastig die weg te stoppen.

Toch ben ik er wel voor om een site te openen met pure feitelijke fouten die
de media maken. Zo is het verhaal uit nummer 6 over een vervalste reportage
wel weer interessant. Ik mis echter een bronvermelding waarvan ook de lezer
de betrouwbaarheid kan controleren. Want naast de 'normale' slordigheden en
fouten, zijn media ook kampioen in het elkaar napraten, en als een verhaal
eenmaal de wereld in is gegooid, is het vrijwel onmogelijk om het te
ontzenuwen. (Zie Het Roswell incident, het vermeend hoge IJzergehalte in
spinazie, etc etc.)

Ronald