mieke gerritzen on Fri, 26 Sep 2003 09:13:04 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Programma Biggest Visual Power Show 2003

‘The Biggest Visual Power Show 2003,’
door Stichting All Media, Sandberg Instituut en Paradiso op 1 oktober:

Hoe ziet de wereld eruit en hoe kunnen we hem zien?

Beelden nemen een steeds belangrijkere plaats in onze
informatieoverdracht. De betekenis van beeld blijft aan kracht
toenemen. Uitdagende logo’s en stijlen moeten ons doen geloven dat we
met elkaar verbonden zijn.
VISUAL POWER is een project over de kracht en macht van het beeld.

Wie staande wil blijven in de huidige informatie samenleving kan het
zich niet permiteren het beeldend intellect te negeren. De media worden
steeds meer beeld en ook steeds meer objecten om ons heen worden media.
We worden snelschakers. We ontwikkelen een collageachtige, losse manier
van denken waarmee we wel hele complexe dingen kunnen bevatten. De
beeld-intellectueel heeft kritische distantie tot de beelden en
symbolen die op het netvlies komen en weet deze onmiddellijk te
relateren aan beelden uit het verleden en hun implicaties.

Wie of wat is de beeld-intellectueel ?

Programma Biggest Visual Power Show 2003
19.00 Zaal open. Aanvang 19.30
Presentatie: Koert van Mensvoort (kunstenaar/wetenschapper) en Annelys
de Vet (ontwerper)

GNN. Our mission is to expose people to important global issues through
guerrilla programming on the web and on television.
Paul Frissen, Estheet en Professor bestuurskunde UVT: 'De Verbeelde
Staat', Politiek is altijd representatie.
Persijn Broersen, kunstenaar: 'Een esthetische ramp'. Gaat over de
schoonheid en mysterie van al dat ergs wat de wereld overkomt, en het
verlangen om meer van dat ergs te zien.
Marcel van der Drift, interactie ontwerper/kunstenaar: “Mijn grote,
visuele, machtige show bestaat uit tv-fragmenten die ik gedurende twee
maanden heb opgenomen”.
Wim Conradi, geluidsontwerper: Ik ZIE het geluid.
Jack van Wijk, Professor van Wijk is hoogleraar Visualisatie aan de
Technische Universiteit Eindhoven:
We ontwikkelen nieuwe methodes om gegevens te vertalen in beelden,
zodat we met behulp van de superieure machinerie van het visueel
systeem eenvoudig patronen en structuren kunnen ontdekken.
Barbara Visser, kunstenaar: The making of "The world belongs to early
risers."
Rob Schroder, TV/Filmmaker: MORAL PANIC; The Shattered brain of a
TV-addict.
‘TV is een propaganda instrument geworden en propaganda is amusement
geworden.’
Willem Velthoven, Professor design in Berlijn en directeur Mediamatic.
Rebecca Gomperts (Woman on Waves) Ship-doctor and environmental
activist: ”Pregnancy and abortion are not only made on the basis of
facts but also on the basis of visual information by mass media.”
Joes Koppers (ontwerper) & Max Bruinsma (editor): usetext = visual
power / visual = readable / text = image / to act = to see.
Micha Klein, Kunstenaar: His digital "paintings" draw attention with
their bright colors and smooth surfaces
Uta Brandes, Professor of Design Research and Design and Gender at the
"Köln International School of Design": Sexy - Infantile - Androgynous:
the power and the limits of visual analysis.
Maurer United Architects, Playground ZEDZbeton 3.0;
“De zachtstralende letterwanden maken de ruimte zichtbaar en
begaanbaar” (Dirk van Weelden).
Shulea Cheang, kunstenaar: Visual time-process and its effects: The
pleasure of stripping.
Jaap en Floris Drupsteen: “Beelden zonder betekenis en muziek zonder
inhoud spannen samen om tot Big AudioVisual Power te komen”.
Hans Flupsen, redacteur en TV-maker VPRO
Frits Gierstberg, Curator/kunsthistoricus Nederlands Foto Instituut:
“Terugkijkend in de tijd valt moeilijk aan te geven wanneer de eerste
literatuur over beeldcultuur verschijnt, maar je zou kunnen voorstellen
dat teksten waarin gepoogd wordt de kunstgeschiedenis (‘hoge’ cultuur)
met de ‘lage’ of massacultuur te verbinden als zodanig beschouwd kunnen
worden." (plaatjesmaatschappij 2002)
Silke Wawro, ontwerper: Wiedererkennung ist das erfolgreichste Produkt
unserer Zeit.
Henk Oosterling, filosoof en auteur: Factuality, Tactuality, Sactuality.
Christoph Bartneck Dr. Christoph Bartneck has a background in
Industrial-Design Information Science and Human-Computer Interaction.
Harmen Liemburg, ontwerper: The Pursuit Of The Cute: een verhaaltje
over de zucht naar het lieve en schattige
Dirk van Weelden, schrijver: "Beeld is net zo 'onecht' als tekst.
'Beeld' bestaat niet, als zodanig".
Eboman, Sample madnesS; Audio visuele interactieve sample composities.
PIEK! is een kunstenaars duo dat bestaat uit Sander Leemans en Selby
Gildemacher. Met humor, zelfspot en ironie gaan zij hedendaagse
vraagstellingen te lijf die ze in allerhande vormen gieten, van
computerinstallatie tot wand-schildering, geen vorm schuwen ze om op
krachtige wijze hun beelden te laten zien.
23.20 Einde door Esperanza onder leiding van Nadja Filtzer.

EXTRA:
KontraKontrolle door Luna Maurer en Roel Wouters. Autonome
beeldversterkers.
Terwijl een icon jaloers is op de overvolle harddisk zit een ander icon
met
liefdesverdriet te wachten tot de viruskiller is terug gekeerd van het
slagveld. We proberen de menselijke eigenschappen te versmelten met de
digitale
eigenschappen; de computer wordt niet geïmplementeerd in het menselijk
lichaam maar het menselijk lichaam stapt in de computer!

Olivier Otten / Roeland Otten / Rob Donkers
Biggest Visual Power Distortion in de hal van Paradiso.
Alle presentaties worden virtueel bruut verstoord door een beeldenbrei;
een mix van beelden uit een globaal brein.

News, Sex, Business
Tijdens de show verschijnt de VISUAL POWER publicatie serie: Visual
Power I, II en  III. Met beelden en teksten uit de hele wereld in de
categorieën: News, Sex en Business. Ook is er speciaal ter gelegenheid
van deze show het Visual Power Memory Spel ontwikkeld door NL.Design.

  WWW.VISUAL-POWER.COM