Alle van Meeteren on Fri, 10 Mar 2006 18:32:42 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Aanmaak nieuwsgroep binnen nl.hierarchie

Geert Lovink wrote:

> De initiatiefnemers (ondergetekende is de trekker) hebben grote verwachtingen van deze andere aanpak. Zij zien er een adequate oplossing in voor het probleem dat er flames ontstaan als mensen elkaar niet begrijpen.

Herstel: als mensen het niet eens zijn met elkaar, sowieso al ruzie hebben danwel elkaar het leven zuur maken.

Dat is menselijk, al te menselijk.

Geert

In mijn optimistisch mensbeeld is de oorzaak van elke ruzie, dat men elkaar niet
begrijpt.

Maar zelfs als het zuur maken van het leven van een ander doel in
zichzelf is, is het handig af te spreken wie wanneer meester van het terrein (
= het gesprek) is. In het beoogde systeem krijgt die meester handige
instrumenten in handen om dat terrein af te bakenen. Wie het terrein betreedt
om de meester ervan dwars te zitten, wordt met een enkele toetsaanslag
duidelijk gemaakt dat zijn bijdrage aan het gesprek niet gewenst is. De manier
waarop dat duidelijk wordt gemaakt is geformaliseerd, zodat zijn stop-teken
niet op zichzelf weer de aanleiding wordt voor een discussie. Het is een helder
rood, niet vatbaar voor misverstand.

Alle