Eric Kluitenberg on Sun, 31 Jan 2010 16:43:40 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Hoge en lage cultuur revisited + de iPad discussie + Ubuntu/Canonical (!)

Dag Theo, NL-nettimers,

ja leuk weer eens zo'n lekkere discussie!

Ik wil slechts één paranthesis aanbrengen bij de reactie van Theo hieronder:

On Jan 31, 2010, at 15:21, theo ploeg @ cut-up wrote:
> McLuhan - die ik ook noem in mijn artikel over de iPad - had het al over het wegvallen van hiërarchie. om diverse reden zag hij dat wel zitten. Ik denk dat dat ongeveer dezelfde zijn die Eric Kluitenberg ertoe brengt te geloven in een maatschappij waarin iedereen zinvol creatief bezig is. Adorno en Marcuse waren beduidend minder positief over dezelfde ontwikkeling (die ook zij reeds vroeg voorspelden). Het platter worden van de wereld zou ervoor zorgen dat er steeds minder behoefte zou komen om met elkaar in debat te treden, meningen met elkaar te delen. de mening - de inhoud, zo je wilt - zou immers samensmelten met de vorm en daardoor een commercieel product worden. En wanneer mening, ideologie een product is geworden dan doet de mening an sich er eigenlijk niet meer toe. De markt bepaalt de waarde van iets immers op basis van andere uitgangspunten.

Ik zal nooit stellen dat iedereen in een maatschappij creatief of zinvol bezig is - al helemaal niet met nieuwe media instrumenten. Veel meer zie ik bergen vormloos gebrabbel, gigantische noise / signal ratio's (doorslaand naar de eerste natuurlijk), eindeloze hoeveelheden 'content' die nooit door iemand worden gelezen, etc. etc.
In die zin vind ik de Bilwet formule van de soevereine media nog altijd de meest treffende.
( http://www.thing.desk.nl/bilwet/adilkno/SovMed.html )
i.e. media die zich hebben geëmancipeerd van hun publiek en van een utilitaire logica.

Maar belangrijk is om dat niet als een negatieve vorm te zien, veel meer als een recht op rotzooi!

vriendelijke groet,
Eric