Patrice Riemens on Thu, 9 Jun 2011 09:26:35 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Netneutraliteit: alleen puur economisch eigenbelang?

> Dank! En goed als die discussie ook op Nettime zou worden gevoerd.

<snip>

Dank indeed, want tussen de post van Bjorn en de reactie van Karin (we
wachten nog even op Theo ;-) hebben wij een kekke kitskollege
netneutraliteitskwesties (sic) in de Lage Landen gekregen - altijd goed
als je verloren bent in Mitteleuropa (Laibach, de plaats waar volgens Sam
Nemeth, je zelfs onder het communisme modieus fakisties kon zijn ;-)

Maar alle gekheid op een stokje, NN is al langer een hete aardappel, m.n.
in de VS, en daar gaat het het niet alleen (of zelfs helemaal niet?) om
weglekkende inkomsten door techno-shifts, maar vooral om het priviliegeren
en tariferen van bepaalde contents cq het killen van 'oninteressante'
andere. De Wall Street Journal op-eds bieden zoals gewoonlijk top class
lering ende vermaak omtrent de gedachten(kronkels) van NN-tegenstanders...

Vanuit het buitenland bekeken lijkt het Nederlandse regeringsstandpunt
overigens veel lof te oogsten, getuige een stuk die ik van Harv S. kreeg:

http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/05/telco-missteps-overreach-lead-to-dutch-net-neutrality.ars

/. summs it up:

"Big news out of the Netherlands this week, where a government minister
announced plans to guarantee network neutrality by law. If Parliament
approves the amendment to Dutch telecommunications law, and it expected to
do so, it would become one of the first countries in the world to
legislate against Internet providers who want to charge more for using
particular applications or services."

In de rest van het artikel wordt de nederlaag vd telco's vooral
toegeschreven aan het feit dat zij (waarschijnlijk vanuit het VS oogpunt
bekeken) overvroegen, en dat ook nog op een domme, doorzichtige manier.

Wat de ethische overwegingen betreft die Bjorn noemt, tsja, daar hebben we
te maken met het feit dat 'wij', in het kader vd algemene en totale
overwinning van 'het marktdenken', allang de organische band met
fundamentele rechten en waarden uit het politieke ontwerp- en
besluitvormingsproces hebben laten varen (hetgeen, als er weer es een
malheur is, gerepareerd moet worden dmv  moet worden dmv bewerkelijke
beroepen op constitutionele wetgeving). Dus dat los je niet een-twee-drie
op. Zoals ze bij Microschoft zeggen: "it's not a bug, it's a feature".

Cheerio, patrizio & Diiiinooos!

PS Ik laat me overigens vertellen dat Maxime Verhagen (aka 'De Rat' ;-)
zelf echt een voortsander zou zijn van NN, en dit natuurlijk voornamelijk,
edoch niet alleen, vanuit het slimmere soort rein-economische
overwegingen.