Patrice Riemens on Mon, 3 Oct 2011 16:57:54 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Reminder: Media Squares - On the new forms of social protest and their media - Friday Sept. 30, 10.30 - 17.00, De Balie, Amsterdam

> Het is misschien vergezocht maar dit doet mij denken aan de complexe
> mobiele telecom pakketen.
> Hierin worden onderdelen van een product uit elkaar getrokken met als
> gevolg dat een consument door
> de bomen het bos niet meer ziet. Deze constructie is bewust complex
> gemaakt zodat de consument geen
> product kan afrekenen op een eigenschap, omdat zij het overzicht kwijt
> zijn en omdat die ene
> eigenschap toch niet op zichzelf kan staan maar gekoppeld is aan anderen
> eigenschappen. Het is
> [...]

Dat lijkt me allemaal heel goed gezien van Donna, en komt waarschijnlijk
overeen met wat een geinteresseerde buitenstaander van De Balie waarneemt
en dus gaat denken. De Balie is in de loop der jaren geevolueerd van het
praatsalon van de Amsterdamse PvdA - die indertijd pretty much als 'De
Partij' functioneerde - naar een verzamelgebouw voor culturele
activiteiten van allerlei pluimage, met een interne
financieel-organisatorische, maar niet inhoudelijke afrekenstructuur die
mij altijd deed denken aan soortgelijke, maar strict commerciele
constructen die in de rehabilitatie gebieden van London in de jaren 80
zijn ontstaan. E.e.a heeft natuurlijk ook veel te maken met de
persoonlijkheid van de directeuren, waarvan men, om het vriendelijk te
houden, kan stellen dat zij sinds Rothenberg en Keulemans die niet meer zo
'geprononceerd' is (Keulemans, met zijn nogal ongezonde workalcoholic
leefgewoontes heeft die trend naar 'verzamelgebouw' trouwens zelf
ingezet). Kortom De Balie is een zeer (hyper-?) moderne tent. Daarbij
hoort dilutie van verantwoordelijkheid, m.n. morele (die is nl vervangen
door 'aansprakelijkheid' - zolang je die weet te vermijden/ ontlopen zit
je goed), en tegenwoordig ook - teken vd naderende einde der tijden ;-) de
eis om op het 'juiste' moment systeembevestigende uitspraken te doen (eg.
'krakers zijn losers')...

Cheerio, patrizio en Diiiinooos!