kees/ventana on Wed, 7 Oct 1998 01:47:42 +0200 (MET DST)

nettime-nl: Bommen op Servie

rvdbri@gironet.nl writes:

> [...]
>
> Hoe vervelend dan ook voor de goedwillende democratische oppositie in
> Servië, deze versterkte repressie, maar er zijn ook nog wanhopige, van huis
> en haard verdreven Albanezen in de bossen van Kosova die nog maar één hoop
> hebben: dat er militair wordt ingegrepen om Milosevic een halt toe te
> roepen. De politieke inschatting van Veran Matic van de gevolgen van een
> ingreep zijn op zijn minst discutabel.
>

> Richard van den Brink

Even discutabel als je inschatting van de gevolgen van een militaire
aanval. Schrijnend om te zien hoe weldenkende en anders progressieve
mensen ineens massaal voorstander zijn van het door de Navo
platbombarderen van een land/ streek. Waarbij daadwerkelijke feiten
steeds minder een rol lijken te spelen. De eerste massaslachting alweer
een week of wat geleden betrof Servische politie-agenten. Dat verdween
ergens naar een allinea in een bij-artikel.

En denk niet dat ik
pro-Servisch ben, ik wantrouw alleen de propaganda, die ons ook wilde
doen geloven dat in Bosnie en Kroatie de enige hufters de Serven waren.
Geloof het niet, en vergeet evenmin dat het Westen grote belangen heeft
bij de ontwikkelingen aldaar. Een ding is zeker; Milosevic zal alleen
maar sterker worden als er wat kruisraketten op 'm afgestuurd worden.
Kan hij weer de bedreigde held spelen.

En als de onafhankelijkheidsstrijd in Kosovo zo gerechtvaardigd is,
waarom intervenieert de 'democratische wereld' dan niet eveneens in
Timor, Papua Nieuw Guinea of Baskenland?

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder