Marja Oosterman on Thu, 25 Feb 1999 00:48:06 +0100 (CET)

RE: nettime-nl: Oproep voor Deelname aan Tweede Int. Browserdag (20 mei 1999)

Hallo Michael,

De Open Source gedachte, Linux model zeggen we hier, heeft onze aandacht.
Waarschijnlijk zijn we hier tot nu toe te veel op Nederlands i.p.v.
internationaal niveau blijven denken over en zoeken naar software.
Dat Nederlands niveau heeft een bijna tegengestelde gedachte, is inmiddels
onze ervaring. Mensen denken hier heel erg in 'eigen winkeltjes'. Voor een
deel is dat heel begrijpelijk, we moeten tenslotte ook allemaal ergens ons
brood mee verdienen. De huidige maatschappelijke tendens waar de materiele
kant van het zijn (lees geld) zo belangrijk is + een (arbeids)marksituatie
waar zelfs volgens uitzendbureau's sprake is van een overspannen aanbod aan
arbeidsplaatsen, is natuurlijk ook niet bevordelijke voor allerlei no cure
no pay jobs.

Wij zijn waarschijnlijk sinds volledige outsourcing van onze techniek die
begin 97 plaats vond ook teveel gefocussed gebleven op
maatwerk-userinterfaces die we voor ons dataredacteurenteam nodig hebben.
Ook diverse overleggen met kleine content-providers voor samenwerking waren
niet erg hoopgevend.. ieder is eerst met zijn eigen winkel bezig lijkt het
wel. Een gevolg van de Nederlandse kruideniersmentaliteit of  gebrek aan
visie of simpelweg het gevolg van met veel moeite het hoofd boven water
houden waardoor je niet veel verder komt dan links uitwisselen?
Wie zal het zeggen?

Maar inderdaad, zodra je verder kijkt dan onze landsgrenzen gebeurt er wel
degelijk  veel op het gebied van software ontwikkeling.

En geen misverstanden: ik was even over een bepaalde formulering
gestruikeld ;-) bij deze oproep. Samenwerking tussen techneuten en
vormgevers is misschien zelfs wel een voorwaarde om te komen tot
interessante sites, software enz.
Goed softwareontwerp gaat uit van hoe gebruikers ermee willen omgaan
tenslotte.

Vr. groet,

Marja

At 18:46 19-02-99 +0100, you wrote:
>Marja Oosterman:

>Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt, Marja. Ik zie op het internet
>een overtuigend bewijs van dat programmeurs heel graag samen willen werken,
>dat ook doen, en er geen geld voor vragen. Sterker nog: dat het ondertussen
>een knap succesvol concept blijkt te zijn. Zie sites als Slashdot en
>Freshmeat waar waanzinnige hoeveelheden software dagelijks gepubliceerd
>worden, gratis inclusief source; ook browsers, tekstverwerkers, en zelfs
>hele operating systems. Er is op dat gebied verschrikkelijk veel gaande,
> [...]

NoPapers, digitale uitgevers... virtualiter
Postbus 85333, 3508 AH  Utrecht
Email: info@nopapers.nl
Fax:    030-2543424
Tel.:    030-2544519 (ma t/m vrij 10-16.00 uur)

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland
kopij per Email:  redactie@dan.nl

<http://nopapers.nl/nfl/>NoPapers Finance Liga
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder