Peter Olsthoorn on Thu, 8 Apr 1999 01:14:57 +0200 (CEST)

Re: nettime-nl: aanvulling oproep

At 11:16 7-4-99 +0200, natasha gerson <nani@xs4all.nl> schreef:

KNIP

>'Ik blijf mijn pleidooi voor een pan-Europees konvooi naar Albanië houden.'

Pracht idee, en ik blijf wellicht uit de hel na dit paradijselijk leven
door dit van harte te ondersteunen.

Maar,...

Eerst de maat nemen van het geweten van de gasten van F. Rottenberg (drie
keer hoera voor M. de Boer) en vervolgens nog een serie gratuite oordelen;
het botte gemiddelde van 15 miljoen columnisten in dit staatje.

Dan de feiten:

Wij, u en ik, stemmen via ons parlement in met het gooien van bommen. Zelfs
de laatste erfenis van ons aller (?) PSP heeft daarin toegestemd.
Dan is het oorlog, wat betekent dat je de vijand kapot moet maken. Het
gevolg van het parlementaire besluit is dat u en ik hopen dat die Serviers
in de pan gehakt worden.
 Dat ze toevallig meer hersens inzetten dan de hele Navo bij elkaar, valt
humanitair bezien zeer te betreuren, maar is strategisch beschouwd - we
spreken nog steeds over oorlog - bijzonder fraai.
Het Servische regime is aan de winnende hand wat betreft het bereiken van
haar doelstellingen: eigen grondgebied zonder vreemdelingen. Antwoord, van
u en ik: nog meer bommen, met het logische antwoord van Servie...

Een konvooi voor de vluchtelingen? Het lijkt wel het monopoliespel. Maar
het sust het geweten.

40 doden al? Jaarlijks 1.000 in het verkeer in Nederland, en iedereen geeft
nog plankgas om op tijd bij de winkel of het theater te komen. Niemand
gewetensnood, te dichtbij. Maar ook niet van al die andere staten waar
jaarlijks tienduizenden mensen indirect kapot gaan door ons toedoen.

En die zorgen van mevrouw De Boer over de volgende generatie?
 Of wij die hier zo'n goed voorbeeld geven met de jacht op genot,
beurswaarde en met gratuite columns en discussies in De Balie...

Alle hulde voor Xs4all en iedereen die daadkracht toont (zonder zich
stiekem een beetje held in Amsterdam te voelen);
en voor degenen die erkennen dat ze betrokken zijn in een oorlog en zich
aanmelden om te gaan vechten. (Mag je dat nog als erkend gewetendsbezwaarde?)

Anders: stil afwachten en meejuichen met de vreselijke De Telegraaf.
Die organiseert een rondvaart over de grachten voor de Navo als 'we' toch
winnen.

Het is oorlog.

Peter Olsthoorn

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder