bogdescu on Fri, 14 Jan 2005 12:46:24 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Contra Academiei de Arta

Ciao Lista.

<rant mode on>

Experienta mea din domeniul tentativelor de aducere de profesori
invitati si alti colaboratori la Academii de Arta din Estul Europei (am
practicat "sportul" in Polonia si in Romania) este una asa-si-asa.
In timp ce unele intreprinderi au fost in parte reusite, altele au fost
pur si simplu un cosmar.

Recent, la o institutie din Romania (pe care nu o voi numi pentru ca nu
am chef sa intru in vreo polemica) am incercat sa mijlocesc sosirea
unui bursier Fulbrigt.
Pentru cine nu e familiarizat cu mecanismul unei asemenea burse:
institutia gazda nu are decat de castigat, fondurile vin de la
Departamentul de Stat SUA, bursierul tine cursuri pe gratis pt.
respectiva institutie.
In cazul meu particular, bursierul pe care am incercat sa-l propun
respectivei institutii are un background profesional care include,
printre altele, conducerea de facto a unei scoli de arta din Italia
timp de trei ani, munca in topul industriei IT din California, zeci de
calatorii prin lume si un interes (sustinut pe parcursul ultimilor 20
de ani) in cultura Est-Europeana.

Dar ce conteaza asta la noi??
In Mioritzaland, dupa asigurari verbale de entuziasm, a fost imposibil
sa obtin chiar si o simpla scrisoare de sprijin din partea "gazdelor".
Asta dupa ce am "discutat" (sau monologat?) cam 18 luni.
Intr-un final,caraghios, persoana respectiva a obtinut Fulbrightul si
fara scrisoarea de sprijin. Este acum in situatia de a colabora cu o
institutie care o priveste, in cel mai bun caz, cu condescendenta, iar
in cel mai rau caz cu acel usor amestec de panica (dar daca preda ceva
interesant la studenti si se va vedea cu ochiul liber cat suntem noi de
inepti).
Si-a inchiriat un apartament misto; sta si se uita cum propriile ei
competente aduna praf. Isi cauta acum parteneri de lucru, cand ar fi
trebuit sa intre direct intr-un parteneriat functional. Pe cand o sa-i
gaseasca va trebui probabil sa plece.

In ceea ce ma priveste, fiind la urma urmei "doar" un artist, am alte
griji decat sa incerc sa le fac perfuzii unor institutii care se
comporta de parca i-as "baga pe gat" ceea ce este, la urma urmelor, un
cadou atat din partea mea ca intermediar cat si din partea invitatului.

Imi doresc  o pauza de vreo 10-20 de ani de la asemenea activitati
mancatoare de energie.

Bogdan Achimescu

PS
interesul Lumii pentru Romania nu este o resursa inepuizabila. El este
restrans la o anumita categorie de oameni deschisi la minte (deloc
numerosti). In plus, observand exemplul Poloniei, acest interes a avut
un varf de intensitate in jurul momentului integrarii EU, apoi a
scazut. Asa va fi si in cazul RO.
Oamenii care isi manifesta un interes pentru a colabora cu Romania
intr-o formula sau alta ar trebui sprijiniti onest si profesionist.
Daca nu o vom face, o sa vina la noi, o sa-si cumpere o cerga, o sa dea
din cap auzind invitatii pe care stiu ca nu le putem sustine din lipsa
de seriozitate si... o sa se duca acasa.

</rant mode off>