paul steenberghe on Tue, 7 Jan 2003 01:08:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Verkiezingen: partijloos.nl brengt de STEMMENPOOL

At 16:29 4-1-03 +0100, you wrote:
>paul steenberghe skrew:

> wordt de

>Goed initiatief! Ik zit ook te zweven tussen 2 partijen, die ik allebij een
>percentage zou willen geven..(nog liever zou ik trouwens willen stemmen op
>afzonderlijke standpunten.. zijn daar ook initiatieven voor?)

Een eerdere opzet trachtte inderdaad een oplossing te bieden voor het
stemmen op standpunten. Partijloos zou in dat geval daadwerkelijk
kamerzetels ambiëren en zich per standpunt opsplitsen in een fractie voor
(partijloos:voor) en een fractie tegen (partijloos:tegen).
Voorlopig hebben we deze plannen in de ijskast gezet, onder meer omdat we
zelf geen kamerlidmaatschap ambiëren. Maar ook omdat wij niet geloven dat
een continue referendum leidt tot een verbetering van de democratische
rechtsstaat.
Wel broeden we nu op andere mogelijkheden om inhoud erbij te betrekken. Wij
staan open voor ideeën en suggesties.

> [...]
>     straat komt te liggen? Wil ik het risico nemen dat een andere organisatie
>     te weten komt op wie ik stem?
>

>  - Vertrouwen in degenen die stemmen
>
>     Wat als grote groupen mensen hieraan meedoen, een stemverhouding
> opgeven,
>     een keuze toegewezen krijgen, en in het stemhokje stiekem toch voor een
>     andere partij stemmen?
>
>     Ik ga bijvoorbeeld doen alsof ik 40% voor SP ben, en 60% voor PvdA.
> Ik krijg
>     de opdracht om PvdA te stemmen, en stem voor SP.. Dan heb ik

Je hebt gelijk in je observaties.

Vertrouwen is een fascinerend en essentieel aspect van de democratie.
Tijdens verkiezingen geven wij ons vertrouwen aan politici om vier jaar
lang namens ons beslissingen te nemen.  Dit aspect is vaak onderbelicht. De
stemmenpool geeft hieraan een interessante verscherping.

Met het creëren van de stemmenpool willen een simpele, praktische methode
oplossing bieden voor een probleem dat door velen wordt ervaren, een stem
op een politieke partij dekt mijn ideeën  niet. Het stemmen op meerdere
partijen zou zonder problemen in de kieswet kunnen worden overgenomen. Het
is fascinerend te bedenken hoe politieke partijen hierop zouden reageren,
zouden ze helderder worden, een duidelijker lijn formuleren, meer kleur kiezen?
Verleent een betere en bredere keuze de legitimatie van de verkiezingsuitslag?

Daarnaast willen we mensen zich laten verbazen en verwonderen over simpele
mogelijkheden. Dat problemen ook anders bekeken kunnen worden. Dat burgers
zelf veranderingen kunnen starten en niet slechts hoeven te klagen. Het
huidige politieke klimaat is erg gericht op onvrede en onbehagen en het
sussen daarvan.

paul

www.partijloos.nl
de nieuwste politiek

PS morgen om 20.30 is er aandacht voor internet en verkiezingen bij
Netwerk, met onder meer aandacht voor de STEMMENPOOL.