Marja Oosterman on Wed, 30 May 2001 15:01:15 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Virusvoorlichtingscentrum/meldpunt nodig? Re: [Nettime-nl] virus?

Hi Maurice,

At 13:09 30-05-2001 +0200, Maurice wrote:

>Wanneer je veel mail ontvangt uit de sociaal-maatschappelijke hoek (NGOs,
>gezondheidszorg, culturele organisaties) dan ben je inderdaad de pineut.
>De problemen uit die hoek om bij te blijven op het gebeid van ICT zijn
>natuurlijk ook niet van vandaag of gisteren. Het blijft tobben daar.
>Uiteindelijk geldt bij die organisaties hetzelfde als in andere sectoren;
>beveiliging is het sluitstuk van de begroting.

Wat lastig is juist in die 'hoek' is dat er zoveel begrip is dat dat soort
organisaties naar onze ervaring minder verantwoordelijk worden geacht voor
zo'n bezuiniging. Maar het gaat dus niet om bezuiniging, het gaat echt om
slordigheid en onkunde en gebrek aan kennis.
Mensen denken nog steeds dat een virusscanner ooit neergezet altijd
voldoet. Dat je moet upgraden is echt iets wat niet wil doordringen, net zo
min als dat je een shield kunt aanzetten.
Veel gehoorde vraag: 'Wat betekent dat: enabled?'

>Ik denk dat er inderdaad meer coordinatie/voorlichting moet komen maar de
>vraag wie dat moet doen zal voorlopig wel het struikelblok blijven. Veel
>platform activiteiten (isoc.nl, internetvooralledag.nl met
>willem-alexander) richten zich nu vooral op het vergroten van het probleem
>door toetreding tot het net te stimuleren zonder duidelijke ideeen over
>voorlichting en security. De Safe Internet Foundation (sif.nl) is
>opgericht met precies het doel van voorlichting over veilig internet maar
>ik heb geen idee wat ze nu precies doen.

Ik zal eens informeren.

Dank voor al je info.

H.groet,

Marja

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland bundelt, schakelt en
koppelt...
omdat er meer is dAN E-commerce...

kopij per E-mail:  redactie@dan.nl

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)