Francisco van Jole on Thu, 31 May 2001 18:49:39 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: Internetjournalistiek

At 12:56 31-05-2001 +0200, Stijn Wuyts wrote:
>hebben moeten betalen. Ik blijf erbij dat zoiets zotte kosten zijn. En zo
>zijn er dus een heleboel kosten die nutteloos zijn, en die volgens mij de
>oorzaak zijn van de conclusie dat iets publiceren op Internet duurder is dan
>in real life. In elk geval kan je geen gedrukt tijdschrift starten zonder
>grote uitgever die de distributiekanalen kent. Terwijl je op het Net
>vertrokken bent met een webruimte, een .com adres en een HTML-editor.

Analoog heb je niet meer nodig dan een fotokopieer-apparaat of een drukpers
en wat papier. :-)

Maak nu niet steeds dezelfde fout. Het gaat niet alleen om geld. Op papier
lukt het ook vrijwel amper om succesvol nieuwe tijdschriften te lanceren.
Het is gewoon erg moeilijk. En dan denk ik dat het op papier misschien niet
goedkoper maar uiteindelijk wel makkelijker is.
Bedenk dit eens:
Als ik de brievenbus open vind ik een tijdschrift van 100+ pagina's dat ik
met genoegen van cover tot cover doorblader en er delen uit lees.

Ben ik blij met een gemaild e-zine van 100+ pagina's? Nee.
Blader ik een site van 100+ pagina's van 'cover tot cover' door? Nee.

Is dat een onzin dan wel oneerlijke vergelijking? Misschien. Maar daar
ergens ligt een van de verklaringen.

Internet is qua exploitatiemogelijkheden te vergelijken met teletekst denk
ik. Alleen publieke omroepen slagen er in dat fatsoenlijk te verzorgen.

>is omdat het zoveel kost om een alternatieve zender op te starten en hem
>geprogrammeerd te krijgen bij de kijkers. Misschien is het Internet als
>publicatiemedium dus enkel geschikt als we het benaderen vanuit de oude
>massa-media.

De opvatting in de VS heerst dat internet vooral een toegevoegd medium is
waar je als krant, tijdschrift, tv wat extra dingen mee kunt doen. En dat
je niet gebruikt om geld mee te verdienen maar om te voorkomen dat je
minder geld verdient met je andere media. Je kunt er bijvoorbeeld abonnees
mee winnen.

>Maar je hecht wel belang aan berichten die het tegendeel beweren, al zijn ze
>vaak op dezelfde soorten onderzoek gestoeld? Is dat niet een beetje
>selectieve blindheid?

Vast. Maar een site die over zichzelf zegt "Banorama wil de reclamebanner
bij het grote publiek bekend maken en de beste en meest creatieve banners
belonen" acht ik niet de beste bron voor nieuws over het effect van banners.

>Dus een e-zine of nieuwssite kan enkel succesvol zijn als je gesteunt op een
>klassieke uitgever/publicatie?

Nee, dat hoor je mij niet zeggen. Maar ik ken de voorbeelden van het
tegendeel niet. Ik heb zelf meerdere malen met het idee gestoeid maar het
iedere keer weer laten varen.

>Kan zijn, maar vergeet niet dat de VS minstens twee jaar voorloopt op de
>rest van de wereld wat Internetgebruik betreft. Wat dat betreft zit er hier
>in de Benelux dus nog wat rek op de aansluitingen.

Misschien.

>Het commerciele deel van Internet sterft af, daar ben ik het roerend mee
>eens, maar het Internet zelf is nog absoluut niet aan het afsterven.

Ik zeg ook niet dat Internet afsterft. Integendeel. Ik had het over het web.

>Dit is toch wel de eerste keer dat ik zo'n convergentievoorstel serieus
>neem.

Ga je gang. Anders dan de wekkerradio ken ik geen voorbeelden die gelukt zijn.

>Je hebt gelijk met die voorbeelden, maar ik begrijp niet waarom ik daaruit
>zou moeten concluderen dat Internetconvergentie niet mogelijk zou zijn. Ik
>zie werkelijk geen obstakels die convergentie tussen TV en Internet
>onmogelijk zouden maken.

Internet is persoonlijk en actief, tv is voor gezelschap en passief. Motor
versus auto.
Zet teletekst aan en ga het samen met een huisgenoot gebruiken. Dan weet je
al snel hoe goed interactiviteit in gezelschap werkt.

> [...]
>"knipt" en "plakt" nog in de letterlijke zin van de woorden), maar toch is
>die mens erin geslaagd om vorige maand voor het eerst zijn pincode van de
>GSM te onthouden, dat toestel in zijn auto aan te zetten en vanuit de auto
>naar mij te bellen. Die technologie is absoluut nog niet wat ze zou moeten
>zijn ("Bel mijn zoon!" ipv al die ingewikkelde handelingen en verkeerde
>toetsjes), maar toch heeft ze al ingang gevonden. Soms is een mens bereid
>die onlogische bugjes erbij te nemen om op de kar van de vooruitgang te

'Soms' is te optimistisch. Het juiste woord is 'zelden'. Je zou de dead
media list van Bruce Sterling eens door moeten nemen. Zeer leerzaam.

http://www.deadmedia.org/notes/index-numeric.html

Nochtans zijn die diensten toch gratis bereikbaar via de website? Of kijk ik
>nu verkeerd? Ik heb niet de indruk dat je abonnee moet zijn om die extra
>media-diensten te kunnen bereiken.

Nee. AOL is grotendeels een gesloten systeem waar je niet bij komt vanaf
internet.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com