Francisco van Jole on Fri, 6 Jul 2001 12:23:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] voor tophoppers en mopperfloppers

At 12:07 06-07-2001 +0200, ReindeR Rustema wrote:

>Die krant lees ik natuurlijk ook en toch denk ik dat de journalisten
>gewoon slecht werk leveren. Misschien kunnen die 12000 mensen hun motieven
>niet zo goed articuleren, maar toch vermoed ik dat ze ideologisch gedreven
>worden. Alleen de lol van het protesteren en keet trappen brengt niet
>zoveel mensen op de ben.
>
>Het is de taak van de journalist om dan in begrijpelijke taal die motieven
>op te schrijven, toch? Zodat het *wel* vermeldenswaardig is. Lastig voor
>de journalisten is dat er niet 1 duidelijk isme of ideologie is, dat al
> [...]

Ja zeg.... ik heb begrepen dat druk bezochte beurzen a la Paravisie
(bestaat dat nog?) ook bezocht worden door mensen die er totaal
uiteenlopende hopsasa-overtuigingen op na houden. Het in kaart brengen van
dat soort idee-en zal echt niet veel toevoegen aan je wereldbeeld. Evenmin
is het de taak van journalisten om al dat soort motieven te gaan
opschrijven. De journalistiek dient een algemeen belang (wat dat ook moge
betekenen) en je dient het algemeen belang beter door de lezer niet te
vervelen.
Overigens zijn er meen ik zat blaadjes en websites waar de demonstranten
uitgebreid vertellen van hun motieven. Lees ze en je weet waarom je het
niet wil weten.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com