Jaap Meijers on Fri, 6 Jul 2001 13:33:14 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] voor tophoppers en mopperfloppers

>Ja zeg.... ik heb begrepen dat druk bezochte beurzen a la Paravisie
>(bestaat dat nog?) ook bezocht worden door mensen die er totaal
>uiteenlopende hopsasa-overtuigingen op na houden. Het in kaart brengen van
>dat soort idee-en zal echt niet veel toevoegen aan je wereldbeeld. Evenmin
>is het de taak van journalisten om al dat soort motieven te gaan
>opschrijven. De journalistiek dient een algemeen belang (wat dat ook moge
>betekenen) en je dient het algemeen belang beter door de lezer niet te
>vervelen.
> [...]

Nou, dit gaat echt te ver hoor. Die "hooligans" waar jullie het over hebben
zijn vaak helden, niet te vergelijken met de hersenloze massa die na een
voetbalmatch anderen in mekaar timmeren omdat ze een ander kleur shirtje
hebben. De activisten zijn bereid om heel erg veel moeite te doen om de
rest van de wereld te wijzen op dingen die heel erg fout gaan. Als zij hun
mond zouden houden, wie maakt zich dan druk over mensenrechten en milieu?
Ik ben het met Reinder eens dat veel journalisten te weinig moeite doen;
het lijkt wel alsof ze globalisering en vrijhandel te ingewikkeld vinden
ofzo. En natuurlijk zitten er hier en daar rare types tussen, maar
uitzoeken wie dat precies zijn en hoe ze over het leven denken is, hoewel
ook interessant, minder belangrijk dan denken over wat de gevolgen zijn van
wat de mannen in grijze pakken over de kaviaar en de champagne aan het
smoezen zijn. Zolang Bush rondloopt, wij met onze consumptie en
bureaucratie de derde wereld geen kans geven en bestuurders het doen om de
centen en hun carriere, hebben journalisten en activisten nog veel te doen.

Geweld rondom zo'n top is een gevolg van de opvatting onder de
demonstranten dat een peleton ME'ers een instrument is van de bureaucraten
om andersdenkenden eronder te houden. En wordt politie niet vaak gebruikt
om gewone burgers de mond te snoeren? Misschien hebben jullie iets gehoord
over de oude mensen die langs de weg stonden bij het bezoek aan Nederland
van het Japanse staatshoofd. Toen de stoet naderde nam de politie hen de
protestborden af. Nou dan wil ik ook wel vechten hoor, als het
establishment jou het recht om te demonstreren wil ontnemen terwijl er naar
jouw mening iets heel ergs aan het gebeuren is.

Een tijdje geleden zag ik op tv een duitse politie-woordvoerder zeggen
(nadat de politie net een meute activisten verwijderd had) dat hij toch wel
erg veel respect voor die mensen had: ze hadden om een kerntransport tegen
te houden een hele nacht (het vroor) op het spoor vastgeketend aan het
spoor gezeten. Zoveel pit zit er niet in de gemiddelde paravisie-ganger,
Francisco!

Gr.
Jaap