Patrice Riemens on Tue, 17 Jul 2001 14:57:35 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

Ja hoor, daar hebben we de jonkheer weer! (of is het der Junker?)

Om maar een onbeduidend voorbeeldje te noemen, waarva de 212e verjaardag
een paar dagen geleden werd gevierd, de bestorming van de Bastille, de
inleiding van de Franse Revolutie (let op de hoofdletters!), ging ook
gepaard met stenen gooien - en wat krachtdadige middellen...

Maar het kan natuurlijk zijn dat voor Jonkheer van Jole met de
representatieve democratie ook een einde aan de geschiedenis is gekomen.
Zijn immer wrokkig cynisme, ongeacht het onderwerp, doet me aan de
Zwitserse Garde denken (bekend vd Paus en... van de Franse Revolutie).
Zijn leven daar hoog in die toren in het Rotterdamse moet dan ook
doordrenkt zijn van hun marslied:

"Notre vie est un Voyage
Dans l'hiver et dans la nuit
Nous cherchons notre passage
Dans le Ciel ou rien ne luit"

(met dank aan Greil Markus)

> Maar misschien heb ik het verkeerd en heb jij gelijk en is stenen gooien en
> soortgelijk straatgeweld een effectieve manier om de maatschappij (ten
> goede) te veranderen. Laten we daarom eens inventariseren. Kun je
> voorbeelden noemen van concrete politieke veranderingen in Westerse
> parlementaire democratieen die zijn bewerkstelligd door met stenen te gooien?
>

> vriendelijke groet,

Nou ja, van die stomme 'groet groet' is ie tenminste af. Tien punten!

> Francisco van Jole
>
> http://www.2525.com

25,25 (Rupees)... dat koste ooit een derde klas ('Mail/Express')trein
kaartje (student concession) van Delhi naar Madras...