R.J.Reekers on Fri, 28 Sep 2001 12:07:42 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] evolutie

Nettime,

 Een grootscheepse snelle reactie op Afghanistan lijkt meer
en meer van de baan. Complimenten. De retoriek blijft
indrukwekkend, onverantwoordelijk zijn ze (nog) niet.
Opmerkelijk is de berichtgeving in de dagbladen vandaag over
de tunnelbommeldingen van gisteren. Oorlogsstemming.

Ja, misschien is dat wel zo. Het is allemaal niet niks. Toch
mis ik geluiden die er tegenover worden gezet. Moed, Kracht
& Vertrouwen. Zelfbewust, eerlijk en reëel.

Zie de wereld als een bedrijf, durf dat eens. Het management
is grotendeels in handen van het westen, hoedanook. Er is
iets niet goed gegaan, en daar ondernemen we nu actie op.
Toch is  reactionair gedrag niet genoeg. Ouderwets
management.

Openheid, een luisterend oor, dubbel zo sterk door ook je
kwestbaarheid te tonen, oprechte betrokkenheid etc etc. Dat
zijn de lessen die het bedrijfsleven heeft geleerd de
afgelopen jaren. Diezelfde processen gelden voor alle
organen; bedrijven, Logische Werkteams, voetbalelftallen,
gezinnen, samenlevingen en zo voorts. De antwoorden op de
problemen van vandaag vinden we in het recente archief van
de postmoderne tijd. Waarom mis ik dat toch zo in de
communicatie van alledag?? De collectieve emotie, en er zijn
meerdere collectieven, kunnen we toch niet alleen laten
voeden door verschrikking en reacties daarop? Nu is het
juist tijd voor maatschappelijke organisaties om de moed
erin te houden. Om het vertrouwen terug te winnen. En een
betere toekomst na te streven.

Het bedrijfsleven heeft ons ook geleerd dat "beter" door de
mensen zelf moet worden ingevuld. Je kunt je alleen maar
(nog efficiënter) committen als er een stukje van jezelf
inzit. Ik snap werkelijk niet dat op mijn organisatie na,
niemand een dergelijk geluid breeduit -- want alleen dan
effectief -- laat horen. Onbegrijpelijk.

Evolutie is the name of the game. Snel of geleidelijk, alles
verandert. En vanuit ons huidig perspectief: van
stompzinnig/primitief naar complex/interactief. Neem een
willekeurige levensvorm, of een  organisatieschema of
watdanook, een fiets bijvoorbeeld; vanuit ons perspectief:
van stompzinnig naar verfijnd. Stop de arrogantie, we zijn
maar een tussenstop. Alles is een momentopname en in de
relativiteit van het moment: mooi en vernufd. Ja, ook
verschrikkelijk, lelijk en eng, maar ook mooi en vernufd.
Dát zou ik zo graag eens vaker willen horen. Of laten horen,
zoals hier bijvoorbeeld, met vooral de hoop en het
vertrouwen dat het wordt overgenomen. Cumulatief
vermeerderend. Zoals alle succesvolle organismen zich
cumulatief vermeerderen.

Richard
www.etld.nl/index.php  -- wereldcrisis