R.J.Reekers on Fri, 28 Sep 2001 15:09:19 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] evolutie

Ha Marja  en Nettime,

Ja, ik zie dat heel veel organisaties met het "goede" bezig zijn, maar de
"technieken" om medestanders te krijgen zijn achtergebleven.

Demonstraties, een wit laken voor je raam hangen, poster die je op je louzy
kleurenprinter zelf moet uitdraaien: het is allemaal nodig, maar het zijn
technieken van 20 jaar geleden.  En bovendien -- gekeken naar het optreden van
de CivilCoalition-woordvoerder bij Nova (hoeheetieookalweer, de Gaay-Fortman of
zo?? bekende naam i.e.g.)  eigenlijk al iets te anti-Amerikaans gekleurd om de
meerderheid van het sentiment aan je zijde te krijgen.

Wat ik daarnaast zou willen zien is een neutraal platform dat communiceert
zoals de professionals met de samenleving communiceren. Als techniek: pure,
banale (jawel)  marketingcommunicatie.  Ik heb wel zo'n geloof in de mens dat
als hij of zij eenmaal eenmaal geinteresseerd geraakt is in dat platform, zelf
de groep wel vindt waar hij/zij zich het meest mee kan identificeren.

Ik heb wel zo'n geloof in marketingcommunicatie dat de bedenkers/makers heel
integer en heel zuiver zo'n campagne kunnen opzetten. En dat ze dat ook willen
tegen niet al te hoge kosten.

> Ik wil toch maar eens herinneren aan die inmiddels vaak zo verguisde kreet;
> -verander de wereld en begin bij je zelf.
> (denken dat je de enige bent die iets doet/denkt/weet/ziet/voelt is altijd
> een misvatting, een uiting van ego)

Afgezien het feit dat ik geen mening heb over de stelling die je hier poneert,
ga ik nu heel eerlijk zijn: al sinds 1996 verbaas ik me over de arrogantie van
het gelijk. Mensen, groepen, bedrijven; we vinden allemaal dat we gelijk
hebben. En in de wereld om ons heen zien we de bevestiging daarop,
keer-op-keer, van de dingen waar we iets van vinden.

Toch zien we met het verstrijken van de tijd dat grote gedachten vrijwel nooit
standhouden. Dat zien we in mensen (Kok), dat zien we aan bewegingen
(kraakbeweging, commmunisme etc etc). Maar ook het gelijk van de grote
commerciele instellingen is voor mij door de mand gevallen. Anderhalf jaar
geleden waren er geen grenzen aan de groei; en tot 11 september 16.00 uur (CET)
werden door Boonstra (ook zoiets) en kornuiten krokodillentranen gehuild. Nog
voor de aanslagen, werkelijk het failliet van de interessante mannen. (En
vrouwen met dito gedrag).

Er is geen gelijk, we kiezen met z'n allen een pad voor de maatschappij, en dat
kiezen doen we meer en meer aan de hand van communicatietechnieken. Vroeger was
er de dorpsomroeper, tegenwoordig opinieer je met televisie en dan nu het
internet erbij. De middelen en hoe je ze inzet: beide tactieken  zijn zoals
alle menselijke tools: constant aan verbetering onderhevig. En verbetering is
eveneens niet objectief, maar gerelateerd aan het pad dat we -- in meerderheid
-- kiezen.

Dit is mijn gelijk, en de bevestigingen daarop zie ik dagelijks om mij heen. En
ook dat is geen gelijk, maar wel een aannemelijke constatering binnen het pad
waarin we zitten.

Ik pleit voor een grootscheepse mediacampagne waarin we ontvanger van de
boodschap centraal stellen. Waarin we het individu attenderen op Vertrouwen, op
Hoop, op het bijzondere van ons als soort, en attenderen op de noodzaak van
vooral ons westerlingen om als een "good caretaker" met  de Aarde om te gaan.
Het is nog niet te laaty. Nog lang niet. Zo'n gigantisch mechanisme/organisme
als Gaia kan best een stootje hebben. (En ook dat blijkt uit het verleden!)

Dit is de missie van zo'n platform en de inhoud wordt gegeven door al
verschillende organisaties die nu ook al zo goed werk doen. Omdat de
geinteresseerde informatieklant donders goed weet waar hij/zij zich het beste
thuis zal voelen. Overigens moet m.i. deze campagne pas beginnen als werkelijk
de tegenacties beginnen.

> Kun je meer dan dat? en daarover zo duidelijk mogelijk zijn?
> Mensen aan het denken zetten met wat je te melden hebt?
> Je stem laten horen en zoeken naar wegen om gelijkluidende stemmen te
> bundelen zodat je daarmee meer kracht geeft aan al die stemmen?

Nee, uiteraard kan ik dat niet. Dit vereist zoveel samengestelde input.
Geintegreerde input ook. Maar ik kan er wel om roepen. En dat doe ik dus ook,
al vanaf 1996.

We maken de toekomst zelf, we maken de toekomst elk moment Nu.

"We" als in: de democratische meerderheid. "We" als in: de economische
meerderheid. En [/dus]  "we" als in: de  meest aanwezige/spraakmakende
communicatiecampagne. Zo zit onze wereld blijkbaar in elkaar.

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar het antwoord zit echt in onszelf. Ook
als samenleving. Je moet het alleen willen. Je moet het alleen willen nastreven
en je middelen ervoor gebruiken.

Groet,

Richard