Kees Stad on Fri, 6 Oct 2006 15:37:08 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Het NOS Journaal en de ontkening van de Armeense Genocide

On 6 Oct 2006 at 15:10, Patrice Riemens wrote:

> Niets van wat Tjebbe van Tijen schrijft is naar mijn mening onwaar en/ of
> onredelijk, maar de vraag blijft dan toch: sinds wanneer is de Armeense
> volkerenmoord - want dat was er een - een Nederlandse _binnenlandse_
> politieke 'kwestie'?

Een tweede vraag blijft (of zou moeten zijn) waarom zo'n Armeense 'kwestie' het tot centrum
van de media-discussie schopt, terwijl het lekker stil blijft als onze leider roept dat we  weer
een warm buikje moeten krijgen van "het VOC-gevoel". Kijk, daar hebben we het dan over
een puur Nederlandse geschiedenis en traditie. Hoe noem je dat eigenlijk, wat er op eilanden
als Banda gebeurde om gratis nootmuskaat afgeleverd te krijgen? Handelsgeest? Hier wordt
op school nog steeds geleerd dat JP Coen een Grote Held was (evenals de piraat Piet
Heyn).

En voor het geval iemand het chronologisch zou willen gaan afwegen: Van Heutz (van dat
monument in Amsterdam Zuid) zat tot 1910 Atjeh uit te moorden. Zijn adjudant was de latere
minister president (en directe collega van JPB dus) Hendrikus Colijn, die klaarblijkelijk nog
steeds erg inspirerend werkt op de gereformeerde machtshebbers. Overigens komen ze
vanavond om 19.00 uur mooi weer spelen met de klimaatpornofilm van Gore
(http://www.indymedia.nl/nl/2006/10/39343.shtml)

Kees