atordai on Wed, 22 Dec 2004 13:34:47 +0100 (CET)

Re: [Nettime-ro] despre deontologie si orgolii paguboase

Draga Calin,

Citat Calin Dan <cozyhome@tiscali.nl>:

> Draga Attila,
>
> poate imi explici si mie care e legatura intre faptul ca ignori cu buna
> stiinta in declaratii publice existenta unor structuri artistice
> independente in Bucuresti si programul Centrului Soros pentru Arta
> Contemporana, al carui director artistic am fost intre 1992 si 1995?
>
> Si in ce fel erai tu implicat in viata artistica din Romania in acea
> perioada, asa incat sa realizezi ce ar fi putut sa faca si ce a ratat CSAC?
> Sau poate tot de la "colegi de incredere" detii si aceste judecati?

Nu am fost implicat in viata artistica din Romania in acea perioada, dar stiu cu
ce institutii a ramas generatia mea.
La De Appel vorbeam de scena artistica din perioada 2002-2003 (cind s-a facut
trecerea de la Balkon la IDEA) care era atit de saraca incat cu greu gaseam
evenimente artistice importante ca sa sustinem o rubrica "scena" asa cum
trebuie. Noi de la revista, simteam nevoia de a crea o platforma (galerie si
insert) inauntrul revistei pentru a sprijini productia artistica si
vizibilitatea ei - dar voi ati intervenit din sala si discutia a fost deturnata
spre subiectul MNAC.

> Daca tot am ajuns la acest punct, as vrea sa te sfatuiesc prieteneste ca,
> atunci cand esti invitat intr-un context international, necunoscator al
> situatiei locale la care te referi, sa incerci sa te bazezi pe parerile
> tale, nu pe curse din a doua mana, chiar daca acestea converg cu opiniile
> tale subiective. E vorba de o minima deontologie profesionala.

Draga Calin, chiar ca nu inteleg despre ce vorbesti (?). Eu nu am facut o
analiza a expozitiilor de la MNAC (??!)  am vorbit despre efectul acestei
institutii asupra scenei independente. E foarte trist cum conducerea muzeului
ignora sa accepte ca exista si o scena alternativa - Ruxandra Balaci afirmand ca
muzeul e singura alternativa la UAP etc. (deci Periferic, Idea, Protokoll, CAA,
Galeria Noua nu exista), sau: in Romania nu se intelege discursul pe care o are
ea. Nasol.

> In aceeasi linie deontologica - e bine ca iti amintesti acum de calitatile
> Galeriei Noi, e pacat ca nu ai facut-o in contextul de care ne ocupam aici -
> adica la De Appel.

Trebuie sa precizez, acea "singura galerie" cu program regulat la care am facut
referire la De Appel  (vorbind de acea perioada de nastere a revistei Idea) era
Galeria Noua (in nici un caz nu Protokoll!!! care nu functiona atunci).

>Cat despre galeriile la care as vrea sa expun eu sau
> subREAL, ma tem ca incurci - semnificativ as zice - optiuni personale cu
> realitatea obiectiva. Nu cred ca eu sau subREAL trebuie sa validam in vre-un
> fel toate institutiile de arta care apar si functioneaza in Bucuresti.

Cred ca intelegi tu foarte bine ce am vrut sa spun cu asta…

>Dupa
> cum nu cred ca cineva dinafara MNAC trebuie sa fie informat despre ce
> invitatii s-au trimis si cui in teritoriu pentru vernisajul muzeului.

Nu am spus ca pretind sa fiu informat cui se trimit invitatii, dar e un lucru
cert: personalitati importante ale scenei artistice din Romania au fost ignorate
ori din rea credinta ori din neprofesionalism la deschiderea Muzeului National
de Arta Contemporana.

> In
> treacat fie spus, calitatea ta de lucrator si expert in arta vizuala dikn
> Romania te obliga, as zice eu, sa vezi expozitiile de la MNAC, daca nu la
> vernisaj, atunci oricum dupa aceea.

O sa le vad cu siguranta.

> Referitor la concluzii, fiecare le retine pe cele car il intereseaza: mie mi
> se pare ca MNAC e o institutie, indiferent de cine o conduce, si ca discutia
> critica trebuie se fie concentrata pe cadrul institutional. pentru tine
> persoanele par a fi mai importante in determinarea opiniei pe care ti-o
> formezi despre un eveniment/loc. asta e.

Nu putem face abstractie de persoane, in nici un caz la conducerea MNAC. Nu
poate fi o persoana si secretar de stat, si director, si curator si artist in
aceasi timp si in aceasi institutie…

> ceea ce mi se pare trist in toata aceasta dezbatere este ca institutii care
> ar trebui sa realizeze o convergenta strategica in cultura vizuala din
> Romania sunt divizate pe ceea ce se reduce, pana la urma, la o gramajoara de
> orgolii personale. daca imi pot permite o opinie care nu tine evident cont
> de nuantele cu care se lucreaza aici, cred ca Protokol, Idea pe de o parte,
> si MNAC, CIAC, etc. pe de alta parte, ar avea doar de castigat de pe urma
> unui schimb de programe si a unui dialog constructiv.

Desigur ca este trist. Dar este evident ca rolul de mediator ii revine
MNAC-ului. Stii bine ca pina acum revista noastra a prezentat multe evenimente
de la CIAC, Galeria Noua si prezinta in continuare si ceea se face la MNAC
(aminteste-ti, ti-am zis la Amsterdam).
Sa nu uitam totusi: MNAC este o institutie bugetara, obligata sa ia seama si sa
promoveze arta contemporana romaneasca, si sa tina cont de actorii implicati in
scena de arta, iar proiectul cultural Idea este "doar" o initiativa privata care
are obligatii numai fata de coerenta propriului sau proiect (acest lucru e
valabil si pentru studioul Protokoll).

Numai bine,
Attila