stefan on Tue, 20 Feb 2007 18:02:01 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Pentru Domnule Dan Popescu (20.02.2006)

Domnule Dan Popescu,

Un comunicat de presa se adreseza publicului larg si nu doar celor care
va cunosc stilul sau glumele. Eu nu va cunosc si nu aveam cum sa
decodez nuantele mesajului, dupa cum nici presa nu o poate face.

N-am pus in discutie nici un moment calitatea lucrarilor lui Vlad
Nanca, nu e dreptul meu sa o fac. N-am contestat nici diferenta dintre
cele doua proiecte.

Istoria artei, ca orice istorie, poate fi falsificata. Piata libera
nu-i o garantie a corectitudinii, zilnic experimentam manipularea si
dezinformarea mediatice. De aceea ar fi util sa clarificam lucrurile
pentru a evita confuzii ulterioare. Daca pentru dumneavoastra nu
conteaza care proiect a aparut primul, pentru mine si publicul larg
este important. As vrea sa stiu exact cind a prezentat Vlad Nanca
pentru prima oara proiectul sau intr-un cadru oficial.

Consider mai departe necesara modificarea comunicatului de presa.
Exista o diferenta de nuanta sensibila intre ?a adjudeca? si ?a asuma?,
chiar la limita metaforicului.

Stefan Constantinescu 20.02.2006, Stockholm

Domnule Stefan Constantinescu,
Am sa incerc sa fiu scurt si la obiect. Cei care stiu
activitatea galeriei H'art sunt obisnuiti cu textele
mele. Ele sunt asumat subiective din credinta ca orice
comentariu curatorial este o optiune personala care nu
are dreptul sa fie disimulata sub pretentia
"obiectivitatii". De aceea imi asum tot ce spun si imi
aleg cuvintele cit pot de bine. Ideea din textul meu care v-a tulburat
este aceea care
afirma ca eu consider ca Vlad Nanca "si-a adjudecat"
simbolic "Dacia 1300". Trebuie sa va spun ca va cunosc
filmul si cartea si va felicit pentru premiile luate
si pentru succesul avut in Suedia. In acelasi timp imi
mentin parerea ca proiectul lui Vlad Nanca este divers, bine sustiunut
de-a lungul celor patru
ani si complet diferit de ce ati facut dumneavoastra.
Cele doua proiecte au ca data de
obirsie 2003. In ceea ce ma priveste nici nu conteaza
cine a fost primul. Mult mai relevant mi se pare ce
s-a intimplat dupa 2003. Vlad, dupa expunerea primelor
lucrari la deschidera MNAC din 2004, a dus mai departe
proiectul intr-o maniera care il separa stilistic
radical de dumneavoastra (interventii de tipul street
art, instalatii). Finalul acestui proiect de 4 ani il
veti putea vedea miercuri seara la Institutul Francez
in masura in care sunteti in tara.
In alta ordine de idei faceti o afirmatie care ma
nedumereste inainte sa ma faca sa zimbesc. Spuneti:
"Consider pozitiv faptul ca alti
artisti au fost
influentati de acelasi subiect, insa mi se pare
periculos faptul ca
cineva incearca sa instituie un monopol, falsificind
istoria artei dupa
interese personale." Domnule Constantinescu, traim
intr-o societate deschisa in care artistii expun ce
vor, curatorii scriu textele pe care le gasesc de
cuviinta iar galeriile propun evenimente in functie de
programul lor liber ales. Nimeni nu mai are monopol,
toti concuram pe o piata libera si nimeni nu mai poate
"falsifica istoria artei". De altfel fragmentul-hook
din textul meu nu avea pretentia trufasa de a bate in
cuie un capitol in istoria artei. In privinta asta
puteti fi linistit, nu cred ca cineva poate atenta la
statutul dumneavoastra de " prim artist care a facut
un proiect al carui element central este automobilul
Dacia 1300". Spre final vreau sa clarific inca o data
simburele neintelegerii: ?adjudecat? din textul meu
poate fi inlocuit cu ?asumat? iar ?al lui? era, dupa
cum probabil ati sesizat, pus in ghilimele. Este un
limbaj la limita metaforicului care nu face decit sa
exprime o parere cu nuante care-mi apartine. Nimeni nu
este obligat sa adere instantaneu la ea.                    Cu bine si
pe miercuri
                        Dan Popescu