barbara on Thu, 7 Mar 2002 14:26:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] internetkunst ethnische minderheden Nederland

 Beste Károly

Ik woon zelf ook in Rotterdam en maak mij ook zorgen over de gang van zaken
Feit blijft dat een grote groep rotterdammers met een buitenlandse
achtergrond problemen veroorzaken in onze stad
er zijn genoeg cijfers gepubliceerd en onderzoeken gedaan om dat te
ontkennen

Fortuin is een uitlaadklep geworden voor veel rotterdammers die met die
onvrede leven
uiteraard is het makkelijk om alle problemen af te schuiven op een groep
allochtonen
dat gebeurt nu teveel naar mijn mening en dat is verontrustend
ik ontken absoluut niet dat er te makkelijk wordt gezegd het ligt aan de
buitenlanders etc etc etc

maar laten we twee dingen scheiden
* de inhoud van je reactie
* de context waarin je de reactie maakt

Waar het mij om ging was je reactie op een naar mijn idee onschuldige vraag
WAT je zegt ontken ik niet
de context waarin je het zegt nl als reactie op de vraag "internetkunst
etnische minderheden
Nederland" vind ik flauw
Je gaat totaal voorbij aan de vraag die gesteld werd en maakt er een
politiek verhaal van
Je las twee woorden etnische minderheden en allochtonen en legde een link
met de hedendaagse politiek terwijl het onderwerp van de vraag allochtonen
en internetkunst is, niet de huidige politieke ontwikkelingen

Uiteraard zijn de huidige ontwikkelingen verontrustend
In de eerste plaats voor Rotterdam omdat je je kan afvragen of een nieuwe
partij de verantwoordelijkheid van het besturen van een stad aankan.
Aan de andere kant is het de realiteit dat 1 op de 3 mensen in de wijk
feyenoord op fortuin stemmen
tuurlijk is er een hype rond fortuin ontstaan
tuurlijk hebben een hoop mensen gestemd op hem zonder de daadwerkelijke
inhoud van zijn partij te kennen
feit is dat zij uiteindelijk op hem gestemd hebben en daarmee een signaal
hebben afgegeven dat het wat betreft hen uit de hand loopt met de problemen
in de stad
wat verontrustend is is dat de rotterdammers met een buitenlandse afkomst
hiervoor verantwoordelijk worden gesteld terwijl het probleem ook voor een
groot deel bij de politiek zelf ligt
zij hebben uiteindelijk de voorwaarden geschapen voor de situatie nu door
het beleid dat gevoerd is

Voor de goede orde ik heb niet op leefbaar Rotterdam gestemd maar...
> hij zegt in feite: auslanders raus
ik moet zeggen dat ik geen expert op het gebied van de politiek ben maar heb
hem dat nog niet horen zeggen
hij zegt: niet meer erin
Laten we hem nu niet meteen als een tweede Hitler afschilderen en eerst
lezen wat hij daadwerkelijk met de stad Rotterdam wil

Ik ben van mening dat asociaal gedrag aangepakt moet worden
Probleem is een beetje dat als je mensen met een buitenlandse achtergrond
aanspreekt op asociaal gedrag je meteen discrimineert en een nationalist
bent en dat maakt de hele discussie problematisch

ik kan me niet indenken dat ik dat geschreven heb wat ik schreef was:

> [...]

Volgens mij gaan we de kant van bakkeleien op en dat wilde ik juist
voorkomen.
ik stel voor dat we de discussie buiten de lijst voortzetten

gr barbara

ps
excuus voor de hoeveelheid opmaakcodes die met een van mijn posts
meegestuurd werd en het gescroll dat het met zich meebracht