Karin Spaink on 17 Mar 2001 22:55:27 -0000

Re: [Nettime-nl] brief aan leden en bestuur VOD

On 16-03-2001 at 16:39, Joost Flint wrote:

> Patrice Riemens vroeg me of ik onderstaande posting gedaan op de
> mailinglist van VOD ook op nettime wilde plaatsen. Bij deze.
> Joost Flint

> --------------
> Aan de leden en het bestuur van de vereniging open domein

Waarbij ik de lezers van Nettime dan graag wil wijzen op het
feit dat er nogal wat discussie was over Joosts verhaaltje,
en twee reacties eruit wil plukken:

=================Original message text===============

From:       Alex de Joode <usura@zedz.net>
To:         discussie@lists.opendomein.nl
Date:       Thursday, March 15, 2001,
Subject:    [Discussie] brief aan leden en bestuur VOD

Beste Joost,

[..]
> [...]
> geboden om een belangrijk genootschap in de stad te worden. De kaders die
> wij hebben geschetst maken helder wat voor type genootschap voor ons een
> partner kan zijn. Als ‘grootschalige diensten’ zoals e-mail, homepages,
> intertoegang, ADSL op zakelijke basis geboden worden dan leveren die
> commerciële activiteiten een geldstroom op  waarvan een deel als
> structurele inkomsten naar het open domein in de stad kan vloeien. Dat open
> domein kan met of zonder vereniging beheerd worden. Wat ons betreft met,
> zoals we hebben aangegeven in onze kaderbrief aan het bestuur.

Het grote probleem is het 'baas in eigen buik' zijn. Het lijkt mij dat
VOD geintereseerd zou moeten zijn om samen te werken met DDS City BV,
maar het kan niet zo zijn dat VOD goedkope gastarbeiders zijn die het
vuile werk opknappen. -Als- er iets werkbaars ontstaat dan zal VOD
wel moeten kunnen -mee-beslissen over een aantal voor haar relevante
zaken (en dat zijn volgens de statuten oa email && homepages).

Een situatie waarin DDS City BV delen van DDS commercieel exploiteerd
en in ruil voor colo && bandbreedte VOD alleen wat 'onrendable projecten'
mag uitbouwen lijkt me voor VOD niet echt aantrekkelijk.

Een situatie waarin afspraken met DDS City BV gemaakt worden waarbij
een gedeelte van de verdiensten van DDS City BV binnen 'de stad' blijven
(zodat de Holding als e.e.a. winstgevend is een rendement ala
spaarrekening op het kapitaal wat in City BV zit) maar wel gelden
beschikbaar zijn voor zowel de rendale projecten alsmede de onrendabele
projecten. Waar gekeken gaat worden of er een bepaalde mate van gratis
email && homepages beschikbaar blijven (verschillende quota's/levels ,
1Mb+1Mb vs 10Mb&25Mb&shell/php xs ofzo etc) lijkt mij wel aantrekkelijk.

Het vergt dan wel van beide partners de bereidheid om tot een compromis
te komen en de bereidheid om wat aan macht in te leveren. Geen regenten
en geen stadguarilla (zit niet in die hoek dus weet ook niet hoe je het
schrijft ;)) maar gewone basisdemocratie met goede contracten.

--
Exit! Stage Left!

==============End of original message text===========

en